Puur Vertrouwd Eten

Geplaatst op donderdag 04 mei 2017 in Blog

Met 'puur' eten bedoelen we een voeding die zo weinig mogelijk bewerkt is. Dat houdt in dat we teruggaan naar de basis. Minder kant- en klaar pakjes en zakjes, maar liever kiezen voor verse producten zoals kruiden, groente en fruit.
Geen bewerkte voedingsmiddelen met verpakkingen die schreeuwen dat ze ‘vetarm, light of gezonder’ zijn, maar pure producten zoals noten en eieren. Het liefst op een vertrouwde manier: het moet bij jou passen en toepasbaar zijn in je dagelijkse leven.
Geen ingewikkelde materie of calorieën tellen maar kiezen voor een voeding die echt voedt.
Hoe doe je dat? Hier alvast 5 tips om je op weg te helpen!

1. Kies voor pure, echte producten: beperk producten die uit pakjes & zakjes komen. Voeg liever zelf kruiden toe in plaats van een pakje of zakje kant- en klaar kruiden. Maak eens zelf een pastasaus op basis van tomaten en kruiden.

2. Eet veel groente & fruit. Neem groente als basis! Eet minimaal 250 gram, maar bij voorkeur meer! Hoe doe je dat? Vervang eens een boterham door een salade, beleg je boterham met rauwkost, snack groente en neem extra groente bij de warme maaltijd.
Eet daarnaast 2 porties fruit per dag. Lastig? Misschien lukt het met onze recepten! Kijk maar eens verder op de site bij recepten voor o.a. lunchsalades en groentesoepen.

3. Vet is niet slecht maar noodzakelijk! Kies bijvoorbeeld vaker voor avocado, olijven, olijfolie, volle, ongezoete yoghurt, zaden, pitten & noten.
Hoe verwerk je deze goede vetten in je voeding? Kijk eens naar onze recepten voor lijnzaadcrackers en avocadosalade! Boordevol goede vetten!

4. Beperk suiker! Producten als frisdrank, vruchtensap, zoet beleg, gezoete zuivel zoals vla, ontbijtkoek en biscuitjes... Allemaal suiker! Hoe minder toegevoegde suiker, hoe beter.
Drink bij voorkeur water, (kruiden)thee en koffie. Kies voor hartig beleg i.p.v. zoet beleg. Maak zelf eens een tussendoortje, check eens het recept voor gezonde havermoutkoekjes!
Zomaar wat opties om suiker te beperken!

5. Varieer! Elk puur voedingsmiddel heeft zijn eigen unieke samenstelling. Variatie is de sleutel.

En bovenal: geniet! Kijk welk punt het meest bij jou past of haalbaar is. Begin dan daarmee. Alle kleine beetjes helpen! Het gaat om balans, niet om perfectie.
 

Categorieën

Op de hoogte blijven van Puur & Vertrouwd?


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief


Contact


Diëtistenpraktijk Pelster & Vos
Meeden 3 G
9951 HZ WINSUM
Tel: 088-2442499
E-mail: info@pelstervos.nl

Volg ons